English Romantic Painter, 1775-1851 landscape master
landscape master .British painter and printmaker. He dominated British landscape painting throughout the first half of the 19th century. He established a reputation in the Royal Academy, London, first as a topographical watercolourist and then within a few years as a painter of Sublime and historical landscapes. Related Paintings of J.M.W. Turner :. | Richmond Hill | Snow Storm Hannibal and his Army crossing the Alps (mk09) | First-Rate Taking in Stores | Dutch Boats in a Gale | Ancient Rome; Agrippina Landing with the Ashes of Germanicus | Related Artists:
john D.rockefellernew york metropolian museum, cloisters collection
BEHAM, Hans SebaldGerman Northern Renaissance Engraver, 1500-1550
Hans Sebald Beham (1500 ?C 1550) was a German printmaker who did his best work as an engraver, and was also a designer of woodcuts and a painter and miniaturist. He is one of the most important of the "Little Masters", the group of German artists making old master prints in the generation after Durer.
Beham is best known as a prolific printmaker, producing approximately 252 engravings, 18 etchings and 1500 woodcuts, including woodcut book illustrations. He worked extensively on tiny, highly detailed, engravings, many as small as postage stamps, placing him in the German printmaking school known as the "Little Masters" from the size of their prints. These works he produced and published himself, whilst his much larger woodcuts were mostly commissioned work. The engravings found a ready market among German bourgeois collectors, but were not much seen in Italy. He also made prints for use as playing cards, wallpaper, coats of arms, and designs for other artists, including many designs for stained or painted glass. He also illuminated two prayer books and painted a table top (now in the Louvre ) for Cardinal Albrecht, Archbishop of Mainz.
tidemandTidemand kom vid 17 års ålder till Köpenhamns konstakademi, studerade där i fem år, tänkte sedan utbilda sig till historiemålare i Munchen, men valde i stället på en kamrats råd Dusseldorf till studieort och reste dit 1837. Han blev elev av Theodor Hildebrandt, men tog tidigare intryck av Carl Friedrich Lessings relativt realistiska historiemåleri. Hans första större målning behandlade ett svenskt ämne, Gustaf Vasa talar till dalkarlarna vid Mora (1841). Målningen inköptes av Rhens och Westfalens konstförening samt förskaffade Tidemand ett resestipendium från Norge och beställning på en altartavla till Vor Freisers kirke i Kristiania.
Han reste sedan till Munchen och Italien, återvände till Norge på ett kort besök sommaren 1842, gjorde en studieresa i fjälltrakterna för att samla material till en påtänkt fosterländsk historiemålning, men kom nu till klarhet över sitt mål. Han ville, som han själv yttrat, skildra detta kraftiga naturfolks karaktär seder och vanor. Hans första tavla i detta syfte var Sagoberätterskan 1844, inköptes av drottning Josefina och förskaffade konstnären medlemskap av svenska konstakademien. Efter nya studieresor i Norge målade han Söndagskväll i Hardanger köptes av Oscar I, på slottet i Kristiania och Gudstjänst i en landskyrka. Han bosatte sig 1845 på allvar i Dusseldorf och vann snart ett namn genom de norska bondelivsbilderna. Samma år målade Tidemand i samarbete med Hans Fredrik Gude den romantiska Brudefärden i Hardanger.
Revolutionsoroligheterna hade vid denna tid drivit de norske konstnärerna hem till Norge, och det såg ut, som skulle konsten nu bli rotfäst i hemlandet. Impulsen till en nationell konst gavs, men då lugn åter inträdde, återvände konstnärerna till utlandet. Under de närmaste åren målade Tidemand för det av Oscar I uppförda lilla lustslottet Oskarshal, som pryddes av uteslutande norska konstverk, serien Norskt bondeliv. Hans sista arbete var förstudier till en aldrig utförd historiemålning, Kristian IV grundlägger Kristiania, beställd av Oscar II. Tidemand skapade även tre altartavlor. I samarbete med Gude målade han Afton på Kröderen (1849), Ljustring (1850), Likfärd på Sognefjorden (1853), Fiskare i fara (1859), med Sophus Jacobsen Lappar på renjakt (1873) och med Morten M??ller Sinclairs landstigning i Romsdalen (1875).
Han blev av sin samtid hyllad som Norges främsta representativa konstnär. Hans betydelse ligger i att han i sin konst gav uttryck åt det nationella uppvaknandet i sitt hemland. På samma gång föreställde han det norska folket för den stora allmänheten i utlandet. I Tyskland betraktades han som en av de främsta representanter i samtidens konst. Han fick många utmärkelser såväl i Tyskland som i Paris och i England, och hans arbeten såldes till höga pris. Sina mest omtyckta målningar upprepade han med tillhjälp av flera medhjälpare gång på gång, några i ända till 12 exemplar. Många av hans arbeten är återgivna i kopparstick och litografi. L. Dietrichson utgav Adolph Tidemand, hans liv og hans værker (2 delar, 1878-79).